WELKOM

bij de geschiedenis van de

Siebengebirgsbahn








Op het thema siebengebirgsbahn ben ik eigenlijk door mijn bezit van het station Bonn van Faller gekomen.
In eerste instantie ging had ik in gedachte een Schwarzwald baan te bouwen, maar na een beetje op internet gespeurd te hebben kwam ik hier toch op terug.
Het bleek namelijk zo te zijn dat Bonn toch ook al in een aardig glooiende omgeving is gesitueerd met naast zich het Siebengebirge Natuurpark.
Ook bleek het nog eens zo te zijn dat er op zo een 20 minuten rijden vanaf het station een tandradbaantje ligt.
Dit is de Drachenfelsbahn die naar de burcht leidt waaraan de baan zijn naam te danken heeft.
Ik heb altijd op mijn baan ook een tandrad baantje willen plannen, mede omdat ik al in het bezit ben van een tandradlocomotief.
Kortom de setting was compleet tot mijn verbazing en passende met wat ik vanaf mijn jeugd al deels eigenlijk in bezit had.
Op internet verder een beetje speurwerk gedaan en ook het sporenplan van Bonn komt enigzins overeen met wat ik al eens ontworpen had.
Mijn logo of flavicon heb ik samengesteld met de wapens van Nordrhein Westfalen waarin Bonn gelegen is, het wapen van de stad Bonn en het bewerkte logo van het Siebengebirge natuurpark en natuurlijk de SGB mijn SiebenGebirgsBahn.
Ik heb natuurlijk gelukkig de gelegenheid om zo een groot station op een baan neer te zetten.
De vorderingen van de bouw van de Siebengebirgsbahn kunt u bekijken in de categorie BOUW van deze website.
Nu een beetje de geschiedenis van Bonn in beeld dat al denk ik zo vanaf de begin periode van het stoomtijdperk bestaat met een bouwjaar van anno 1883 - 1884.



Rond 1900 ziet Bonn er als volgt uit:



Rond 1915 is deze ansichtkaart van het station:



Ik was al reeds een keer in Bonn geweest en heb toen het station gefotografeerd maar dat was in het analoge tijdperk van de fotografie.

De hoofdingang:



Bonn vanaf de voorzijde:



Station Bonn aan de achterkant in het midden:



Station vanaf de achterzijde, de perronkant zoals u ziet genomen:



Ik ben vrij recent (20 november 2015) naar Bonn afgereisd om daar de situatie van de ligging en de omgeving van het station te aanschouwen en dit vast te leggen in de volgende foto's:

Hier het plein dat zich voor het station bevindt:







Eindelijk het station aan de rechterzijde met daarnaast de gebouwtjes van de district politie en van een soort leger des heils:





Het politiedistrict kantoortje:



De mooie zijkant van het station:









De Hoofdingang van het station:





De linkerzijde van het station waarin tegenwoordig zich een vestiging van een fastfood keten is gesitueerd:







De linkerkopsezijde in detail en te zien dat het station inderdaad tussen 1883 en 1884 gebouwd is:











De perronzijde aan de linkerkant:









Het hoofdgebouw aan de binnenzijde naar de straatkant:



Het hoofdgebouw aan de binnenzijde naar de perronkant:







Het hoofdgebouw aan de binnenzijde naar de linkerkant:







Het hoofdgebouw aan de binnenzijde naar de rechterkant:



De deuren van het hoofdgebouw naar de perrons toe:



De perronkant van het station:









Het politiedistrict kantoor vanaf de perronzijde gezien:



















Het kantoortje van een geestelijke organisatie:

























Foto's vanaf het tweede en derde perron:



































Foto's van de gangen onder het station die naar de andere sporen leiden:





Foto's van de gebouwen rondom het station en het stationsplein:











































Het postkantoor van de stad Bonn:



Het standbeeld van de klassieke componist Beethoven die in de stad geboren is:







Ik hoop dat u begrijpt dat deze reis mij heeft versterkt deze situatie enigzins na te bouwen in miniatuur of het in iedergeval als thema te nemen.








Naar bovenzijde pagina








Copyright © 2024 Arne Bakker